Publicaties
Het ISP verzorgd niet alleen practica op het gebied van ioniserende stralen. Zo zijn er publicaties verschenen, zijn er masterstudenten die hun onderzoek doen naar een bepaald aspect van het ISP, en zijn we aanwezig op conferenties en congressen.
NVOX-artikelen
- Enja Blasse, Rob van Rijn, Koos Kortland (2012) Een open uitvoeringsvariant van het Ioniserende Stralen Practicum, NVOX 12-3
- Rob van Rijn, Ad Mooldijk (2016) Radioactiviteit in school: Nieuwe regels, NVOX 16-3
- Rob van Rijn, Ad Mooldijk (2016) Een kijkje in de nucleaire keuken, NVOX 16-9
- Meulenbroeks, R.F.G. (01-10-2017). Onderzoekend leren over ioniserende straling, NVOX 17-10
- Annemiek Rutte-Stiekema (2020) Stralende toekomst voor 4-havo en 4-vwo, NVOX 20-1
Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde (NTvN)
- Meulenbroeks, R.F.G. & Mooldijk, A.H. (2019). Een dagje stralen op school, Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde, 85 (12), (pp. 32-34) (3 p.)
- L. van Leeuwen, A.H. Mooldijk en R.T. van Rijn (2023). Vijftig jaar mobiel practicum!, Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde, 89 (12), (pp. 14-17) (4 p.)
Masterscripties
Verscheidene masterstudenten hebben een onderzoeksopdracht bij het ISP afgerond. Hiervoor gaat veel dank uit naar de scholen die het voor deze studenten mogelijk hebben gemaakt hun onderzoek tijdens het ISP uit te kunnen voeren.
- Enja Blasse (2011), Zes verschillende open experimenten getest in 6VWO en 5HAVO
- Bart Janssen (2016), Increased conceptional learning through a guided discovery approach of the ISP
- Maarten-Harm Verburg (2018), Direct Instruction versus Guided Inquiry-Based Learning in a Physics Practical
- Teun Nooijen (2018), Improving Students’ Intrinsic Motivation by Using an Inquiry-based Learning Practical
- Koen van Asseldonk (2019), Enhancing students’ intrinsic motivation for radiation physics by inquiry-based learning: A quasi-experimental study of student behaviour
- Costas Nikandros (2020), The effects of an Iquiry-based Learning physics practical on the students’ intrinsic motivation, a mixed methods research
- Maaike Blekman (2020), A qualitative and free-choice approach on the influence of an inquiry-based learning practical on intrinsic motivation
- Martijn Reijerkerk (2020), Supporting Intrinsic Motivation through IBL: Scaffolding a Physics Experiment
- Arjen Postma (2021), Using scaffolded IBL to foster autonomous motivation of high school students within a physics practical
Conferenties en congressen
Tijdens de American Association of Physics Teachers Summer Meeting in 2016 en 2019 zijn posters en lezingen gepresenteerd.
WND
Zie verslag van 2018 en 2019.
Literatuur
In het Handboek Natuurkundedidactiek is paragraaf 4.2.6 aan de didactiek van radioactiviteit gewijd. Gebruikte literatuur en meer is te vinden op de website van het handboek.