Proeven rouleren
Wanneer de leerlingen alleen gesloten experimenten uitvoeren, heeft het als ISP onze voorkeur dat leerlingen ter plekke bekijken welke experimenten ze gaan doen. Door leerlingen niet vooraf in te delen, kunnen leerlingen vrijwel altijd aan een volgend experiment beginnen zonder te hoeven wachten op het groepje voor zich. Daardoor is ook de grootste kans dat alle leerlingen de verschillende type (kleuren) experimenten kunnen doen. Bij een vast schema is het niet altijd mogelijk ieder groepje op alle kleuren in te delen.
Wanneer leerlingen ook een open experimenten uitvoeren, is het vanwege de voorbereiding wel belangrijk dat ze van tevoren het open experiment hebben uitgekozen/gekregen.
Mocht u er voor willen kiezen leerlingen van tevoren in te delen, geven we u hieronder een viertal mogelijke schema’s.
Optie 1 en 2 maken alleen gebruik van gesloten experimenten. Bij optie 1 doen leerlingen drie experimenten (mogelijk bij lessen vanaf 100 minuten) en bij optie 2 doen leerlingen twee experimenten (mogelijk bij lessen vanaf 70 minuten).
Bij optie 3 doen de leerlingen naast een open experiment nog twee gesloten experimenten. Dit is alleen te doen bij lessen van 120 minuten, maar dit is al wat aan de krappe kant. Bij optie 4 doen de leerlingen naast een open experiment één gesloten experiment. Dit kan al bij lessen vanaf 90 minuten.
In deze voorbeelden zijn de onderstaande experimenten (vaak) niet meegenomen:
- Experiment 3 (Statistische spreiding) is niet in het schema opgenomen, omdat leerlingen dit experiment vaak minder uitdagend vinden.
- Experimenten 9 (Wilsonvat) en 14 (Röntgenapparaat) zijn niet meegenomen in het schema. Deze experimenten moeten in een donkere kamer worden uitgevoerd, waar niet iedere school over beschikt. Daarnaast worden bij deze experimenten geen berekeningen uitgevoerd, waardoor deze wellicht minder geschikt zijn om voor een cijfer te beoordelen.
- Experiment 10 (Herstel van protactinium-234) is alleen meegenomen als er voldoende tijd per ronde is. In dit experiment moeten leerlingen namelijk 15 minuten na hun eerste set metingen nog een drietal metingen uitvoeren.
- Experiment 16 (Bragg-reflectie) is niet in het schema meegenomen, omdat deze stof nog niet altijd behandeld is.
- Experiment 17 (Gamma-spectrometrie) is niet in het schema opgenomen, omdat dit experiment veel meer tijd in beslag neemt dan de andere experimenten. Dit experiment is daarom alleen op aanvraag beschikbaar.
Bij de tijdsplanning is altijd rekening gehouden met het binnenlopen van de leerlingen en het verplichte introductie praatje met veiligheidsinstructie van de practicumleider van het ISP. Dit duurt bij elkaar vaak 15 tot 20 minuten.
Regelmatig komen wij vormen tegen waarin de leerlingen de uitwerkingen van de experimenten doen aan het eind van de les of later thuis en enkel de metingen doen tijdens het practicum. Deze vormen raden wij niet aan. De leerling heeft namelijk het idee enkel maar op een knopje te hebben gedrukt. De essentie van de experimenten vervalt hiermee. Daarnaast kunnen wij de leerlingen niet meer bijsturen als later blijkt dat er bij de metingen iets is misgegaan.
Optie 1 gesloten experimenten | |||
---|---|---|---|
Beschikbare tijd: | minimaal 100 minuten | ||
Voorbereiding: | Doorlezen “Inleiding” en “stralingsrisico” uit het informatieboekje. | ||
Verwerking: | Wellicht moet er van een aantal experimenten nog wat opgaven uitgewerkt worden. |
Groep | Ronde 1 (30 minuten) | Ronde 2 (30 minuten) | Ronde 3 (30 minuten) |
1 | 21 | 15 | 1 |
2 | 1 | 13 | 2a |
3 | 5 | 6 | 2b |
4 | 11 | 21 | 4 |
5 | 20 | 7 | 5 |
6 | 2a | 1 | 8 |
7 | 8 | 2a | 12 |
8 | 15 | 2b | 18 |
9 | 2b | 18 | 19 |
10 | 4 | 12 | 20 |
11 | 13 | 8 | 15 |
12 | 18 | 4 | 6 |
13 | 19 | 5 | 7 |
14 | 6 | 19 | 21 |
15 | 7 | 20 | 13 |
Optie 2 gesloten experimenten | |||
---|---|---|---|
Beschikbare tijd: | minimaal 70 minuten | ||
Voorbereiding: | Doorlezen “Inleiding” en “stralingsrisico” uit het informatieboekje. | ||
Verwerking: | Wellicht moet er van een aantal experimenten nog wat opgaven uitgewerkt worden. |
Groep | Ronde 1 (30 minuten) | Ronde 2 (30 minuten) |
1 | 8 | 1 |
2 | 15 | 2a |
3 | 13 | 2b |
4 | 18 | 4 |
5 | 7 | 5 |
6 | 11 | 8 |
7 | 5 | 12 |
8 | 8 | 18 |
9 | 4 | 19 |
10 | 18 | 20 |
11 | 21 | 13 |
12 | 2a | 5 |
13 | 2b | 11 |
14 | 12 | 15 |
15 | 20 | 13 |
Optie 3 open experimenten | |||
---|---|---|---|
Beschikbare tijd: | 120 minuten | ||
Voorbereiding: | Doorlezen “Inleiding” en “stralingsrisico” uit het informatieboekje. Het maken van een werkplan van een van de open experimenten. Dit kan ook tijdens het practicum gedaan worden., maar alleen bij voldoende tijd. | ||
Verwerking: | Het is mogelijk de leerlingen een verslag te laten maken van het open experiment. Wellicht moet er van de gesloten variant ook nog wat opgaven worden uitgewerkt. |
Groep | Ronde 1 (30 minuten) | Ronde 2 (30 / 45 minuten) | Ronde 3 (30/45 minuten) |
1 | 21 | 15 | 1 open |
2 | 4 | 12 | 20 open |
3 | 5 | 6 | 13 open |
4 | 11 | 21 | 4 open |
5 | 20 | 7 | 5 open |
6 | 2a | 1 | 8 open |
7 | 8 | 2a | 12 open |
8 | 15 | 2b | 18 open |
9 | 2b | 18 | 19 open |
10 | 1 | 13 open | 2a |
11 | 13 | 8 open | 15 |
12 | 18 | 4 open | 6 |
13 | 19 | 5 open | 2b |
14 | 6 | 19 open | 21 |
15 | 7 | 20 open | 7 |
Optie 4 open experimenten | |||
---|---|---|---|
Beschikbare tijd: | minimaal 90 minuten | ||
Voorbereiding: | Doorlezen “Inleiding” en “stralingsrisico” uit het informatieboekje. Het maken van een werkplan van een van de open experimenten. Dit kan ook tijdens het practicum gedaan worden., maar alleen bij voldoende tijd. | ||
Verwerking: | Het is mogelijk de leerlingen een verslag te laten maken van het open experiment. Wellicht moet er van de gesloten variant ook nog wat opgaven worden uitgewerkt. | ||
Opmerking: | Met extra tijd kan de school experiment 9 en 14 als demonstratie aanbieden, dit vereist wel een extra docent / toa voor de uitleg. |
Groep | Ronde 1 (30 /45 minuten) | Ronde 2 (30 /45 minuten) |
1 | 10 | 1 open |
2 | 15 | 2a open |
3 | 13 | 2b open |
4 | 18 | 4 open |
5 | 7 | 5 open |
6 | 11 | 8 open |
7 | 5 | 10 open |
8 | 8 | 12 open |
9 | 4 | 13 open |
10 | 2a | 18 open |
11 | 2b | 19 open |
12 | 19 | 20 open |
13 | 2b open | 11 |
14 | 12 open | 21 |
15 | 20 open | 15 |